zondag, 17 februari 2019

Premier Rutte III, die vertelt in voortdurend contact te staan met Macron over de perikelen rond Air France/KLM, zegt dat hij 'niet denkt dat er bij KLM ontslagen zullen vallen'. Als ik werknemer bij 'de Koninklijke' KLM was zou ik me ernstig zorgen maken. 'Betrokken ministers' hebben hun zorgen geuit tegenover Air France/KLM-baas Ben Smith (nee, dat klinkt niet Frans). Jeetje. Dan moet het gevaar dat die ontslagen doorgaan dus wel erg groot zijn.

De (vijandige) overname van KLM door het eveneens in problemen verkerende Air France in 2004 was bedoeld om in de maar immer meer tot monopolies indammende luchtvaart een 'kolos' te vormen die niet zo eenvoudig zou zijn weg te werken door de concurrenten en, het belangrijkste uiteraard, weer winst te maken. Beiden zijn niet gelukt; vandaar de huidige heisa.

Omdat rond de luchtvaart het aureool hangt van 'pioniers' (denk in ons land aan Anthony Fokker en Albert Plesman; in Frankrijk winnen ze met Bleriot) en 'nationale identiteit' (waar zou je als Nederlander zijn als je niet meer KLM kunt vliegen; denk aan Prins Bernhard) is op Frans initiatief het vehikel Air France KLM geschapen.

Wij hebben ons 'Nationaal Erfgoed' dat beschermd moet worden omdat het niet zoveel voorstelt. In Frankrijk (een atoommacht) gaat het om meer dan folklore. Frankrijk runt de uitbuiting door het Wereldkapitalisme van een koloniaal imperium in Afrika waarop de kurk van de rijkdom van haar elite al eeuwen onbekommerd drijft, zoals door de Italiaanse regering onlangs fijntjes uit de doeken gedaan. In dit spel in modernere tijden speelde Air France (voor de verbindingen) altijd een centrale rol. Zoals Aeroflot dat in de USSR en haar opvolger Rusland is.

Air France is pas vrij laat geprivatiseerd, de Franse staat is grootaandeelhouder. De grap is dat Den Haag geen enkel aandeel in de Air France/KLM holding heeft: nog maar 6% aandelen in KLM tout court bezit Den Haag. Door de strijdbare houding van de Franse arbeidersklasse die het slaafse ("Oranje"; nog zo'n "nationaal" merk dat coute que coute met belastinggeld gered moet blijven) Nederland ontbeert. Het verlies van Air France kon geen Franse president zich permitteren. En zeker Macron niet hoewel die in zijn val misschien alles zou kunnen meesleuren.

Het KLM-personeel ging demonstreren. Schattig. Toch iets van kruisbestuiving tussen Air France en KLM. In Frankrijk joegen de woedende piloten hun topmannen in onderbroek over een hek. Dat zal in Nederland niet gebeuren, he Mark? Die zekerheid heb je bij dit volk. 'Voor Pieter Elbers'! De miljoenen verdienende topman die 'voor zijn personeel' zou staan. Hij verhinderde persoonlijk dat een miljoen aan kasgeld naar de bodemloze put in Parijs zou worden overgebracht! Minder dan zijn jaarsalaris. Voor dat geld zou ik dat ook doen. Tot het moment daar is om van de afvloeiingsregeling riant te gaan leven in Zwitserland en de Bahama's. Dan zou KLM zomaar eens niet meer kunnen bestaan. In april loopt zijn contract af. Elbers heeft zelf een hard hoofd in zijn herbenoeming. Ik niet.

De deal Air France/KLM (de omzet van KLM is door de overname van 6 naar 10 miljard gestegen) was bedoeld om de landingsrechten op Schiphol te garanderen. Zeg maar om de omwonenden van de luchthaven uit de slaap te houden en het milieu verder te verkankeren. Belastingvrij. Wat er precies aan de hand is weigerde Rutte na het kabinetsberaad te vertellen. Ik schat in dat ze doormodderen met of zonder Elbers. Of Macron moet het idee krijgen dat door KLM nu echt in te lijven en als zelfstandig bedrijf binnen de holding op te heffen zijn populariteit binnenslands zou toenemen en de Gele Vestjes het nakijken hebben.

WK